3 dni na Jáve: Yogyakarta a okolie

Yogyakarta mi nikdy nebola súdená a dlhší pobyt v tomto krásnom posvätnom mieste mi o chlp ušiel celkom 2x. Prvý krát keď som si Veteran University Yogya dala na druhé miesto na zoznam, na základe ktorého som sa uchádzala o výmenný pobyt v Ázii. Vyšla mi ale škola, ktorá bola na prvom mieste a tak som strávila 5 mesiacov v Bangkoku namiesto Yogjy. Príbehy z môjho pobytu v Bangkoku nájdete TU. Druhý pokus o pobyt v Yogyakarte som mala len pár mesiacov dozadu, keď som sa modlila ku všetkým tam hore, aby ma tam umiestnili na 3 mesačné štipendium. Nevyšlo! A tak som namiesto Yogjy putovala na 3 mesiace na West Sumatru do Padangu. Tento príbeh zase nájdete TU. No či Yogya chce alebo nie, ja som s ňou vybabrala a jednoducho som si do nej výlet naplánovala sama!

Prambanan, pýcha celej Yogyakarty :)
Prambanan, pýcha celej Yogyakarty 🙂

VITAJTE V YOGYAKARTE

Yogyakarta, Jogja, Dzogja, Jogjakarta…sama som stratená v tých názvoch, ale pre mňa to bude navždy Yogja. Do Yogjy sme spolu s priateľom a kamarátmi cestovali dobrodružnou cestou vlakom z ďalekej Jakarty. Zvolili sme „economy class“ skorého ranného vlaku, ktorý z hlavného mesta štartoval o 6:45 ráno zo stanice Pasar Senen. Cesta mala trvať 8 hodín no nakoniec s malým meškaním trvala skoro 9 hodín. Po krátkej naťahovačke na železničnej stanici v Yogjy s taxikármi, ktorí sa nás snažili obabrať na cene taxíka do nášho hotelíka som nakoniec narazila na muža, ktorý nás doslova zachránil. Nielen, že nám dal super cenu za cestu zo stanice do hotelíka za 50k IDR (taxikári chceli 250K IDR), ale dokonca nám vymyslel program aj na najbližšie 2 dni.

Jogja

MIX NÁBOŽENSTIEV

Do Yogyakarty, bývalého hlavného mesta Indonézie sa jazdí z viacerých dôvodov, no hlavne je to za pamiatkami. Neviem koľko miest na svete ponúka tak širokú škálu chrámov a templov spojených s rôznymi náboženstvami. Práve preto je Yogya ročne navštevovaná tisíckami turistov a my sme tento krát neboli výnimkou. Na výletovanie sme mali dva celé dni a tak som nám zostavila tento itinerár:

DEŇ PRVÝ

• Water Castle Taman Sari
  • Kraton Sulatn Palace
  • Bukit Bintang– vyhliadka s výhľadom na celé mesto, super zastávka cestou na vodopády Air Terjun Sri Gethuk
  • Air Terjun Sri Gethuk– vodopády, kde máte možnosť okúpať sa, takže nezabudnite plavky so sebou a tiež sa aspoň jednu cestu od vstupu až k vodopádom zvezte loďkou po rieke
  • Candi Prambanan komplex– highlight celého dňa! ideálny čas návštevy je okolo 4 poobede, kedy už nieje tak veľa ľudí a slnko tak nepečie, komplex sa zatvára o 6 takže máte krásne dve hodinky na obhliadku všetkých chrámov v komplexe

TIP: Ak plánujete návštevu oboch chrámov Prambanan+Borobudur kupujte si lístok Combi, ušetríte na tom peniažky a máte 48 hodín na to tento lístok využiť. Práve preto sme my dávali jeden deň jeden komplex a druhý deň plný energie druhý komplex chrámov. Tiež ak máte možnosť doneste si so sebou študentskú kartičku/ ISIC/ potvrdenie o návšteve školy v angličtine. Na študentskom vstupnom ušetríte veľa peňazí!

Kraton, kde som zlomila rekord v počte selfíčiek s turistami :D
Kraton, kde som zlomila rekord v počte selfíčiek s turistami 😀
So strážnikmi paláca!
Cestou k vodopádom
Loďka, ktorou sa môžete nechať zviezť po rieke až priamo k vodopádom
Prambanan si naplánujte na večer, aby ste ho stihli za svetla ale aj pri západe slniečka :)
Prambanan si naplánujte na večer, aby ste ho stihli za svetla ale aj pri západe slniečka 🙂

DEŇ DRUHÝ

• Punthuk Setumbu– východ slnka len pár km od Borobudur, skorá ranná prechádzka ktorá Vás ale odmení nádherným vyhľadom na východ slnka
  • Borobudur komplex– časovo si vyčlente 1 hodinu na obhliadku, ideálne skoro ráno keď v komplexe ešte nieje milión ľudí, my sme to celé zvládli obísť za asi polhodinku a až na zopár super fotiek a rannú rosu, ktorá vytvárala v okolí komplexu prírodne úkazy to oproti chrámu Prambanan nebolo nič moc
Keď sa budík o 4 ráno naozaj oplatí! :)
Keď sa budík o 4 ráno naozaj oplatí! 🙂
Borobudur v plnej paráde
Jogja
Sarong som dostala ihneď na vchode, keďže som na sebe mala len krátke denimové kraťasy

NAŠA YOGYA V SKRATKE

Cesta do Yogyakarty: za 180k IDR/osoba, vlakom z Jakarty o 6:45 zo stanice Pasar Senen, lístky si ideálne kupujte deň vopred online rezerváciou a vyplatením/vytlačením lístkov v supermarketoch Alfa Market

Ubytovanie v Yogyakarte: za 275k IDR/noc v Holland Guest House

Transport na výlety po okolí Yogyakarty: za 450k IDR/deň (10 hodín) skvelý lokálny šofér Yudhono so 7 miestnym autom (whats up na čísle 0813 2835 1818)

TOP reštaurácie: Milas (super jedlo, atmosféra, obsluha a maličký obchodík s handmade suvenírmi, bio kozmetikou a potravinami), ViaVia (skvelá atmoška, 2x do týždňa živá hudba, super jedlo a najmä raňajky!)

TOP zmrzlina: Tempo Del Gelato (fajnová halal zmrzka)

TOP kávička: Ruang Seduh (malá štýlová kaviareň s lahodnou kávičkou a super obsluhou)

Kam za pivkom a nočným životom: Jalan Malioboro (ulica plná street food stánkov, pubov ale aj obchodov so suvenírmi a čerstvým ovocím, ideálne miesto kde stráviť večer)

Energiou nabité miesto!
Celá naša bandička! Ďakujem za super výlet :)
Celá naša bandička! Ďakujem za super výlet 🙂

Yogyakarta na mňa pôsobila ako malá dedinka s veľmi špecifickou atmosférou. Možno to bolo tým, že všade kam som sa pozrela boli super zlatí lokálci vždy s úsmevom na perách. No a možno to bolo aj prítomnosťou bicyklov a rikši, ktoré ste si mohli na ulici spolu s ujom šoférom chytiť a nechať sa povoziť po okolí za pár drobných. Každopádne som sa v tomto meste cítila skvelo a veľmi bezpečne. Už teraz viem, že v Yogjy som určite nebola posledný krát a že nech budú moje ďalšie výlety na Jávu akékoľvek, Yogya bude určite povinnou zastávkou! Yogyakarta je “must see” a ak ste ju doteraz nemali na Vašom cestovateľskom zozname, tak vrelo odporúčam pridať si ju tam. Poďakujete mi až v momente, keď objavíte toto krásne posvätné miesto! 🙂